עקרונות בסיסיים לצילום

אור

אור הוא אחד האלמנטים החשובים ליצירת תיעוד אפקטיבי.

אם אתן מצלמות באור יום:

נסו להבין מאיזה כיוון מגיע מקור האור וכיצד הוא משפיע על האובייקטים המצולמים.
לדוגמה: אור אחורי (מגיע מאחורי הדמויות המצולמות לכיוון המצלמה) – הדמויות
המצולמות יופיעו כצלליות.

אור צדדי – שימו לב מהם החלקים המוארים בצילום ומהם החלקים הנמצאים בצל.
מקמו את עצמכן בצורה שתשיג תיעוד אפקטיבי התואם את מטרותיכן.

אם הצילום נעשה בחושך:

נסו למצוא מקורות אור חלופיים כמו פנסים של צלמי תקשורת, פנסים של שוטרים,
פנסים מפלאפונים.

גדלים של שוטים

תיעוד אפקטיבי של האירוע ישלב בין סוגי השוטים השונים.

כאשר תרצו לערוך סרטון, סוגים שונים של שוטים יאפשרו לכן לספר סיפור בהיר וברור בצורה מעניינת מבחינה ויזואלית. כאשר כל סוגי השוטים זהים התיעוד חד גוני ומספק פחות מידע ועניין, ונוצר קושי לעשות בו שימוש אפקטיבי. כמו כן, סוגים שונים של שוטים מספקים תמונה כוללת יותר של המתרחש בשטח, ומאפשרים עריכה מקצועית יותר של החומרים לאחר מכן.

לונג שוט (shot Long): נותן מבט רחב על הסיטואציה. סוג זה של שוט מאפשר הכי הרבה מידע על הסיטואציה – המיקום, כמות האנשים, הכוחות הפועלים והדינמיקה ביניהם.

קלוז אפ: צילום מקרוב של דמות או של אובייקט. ממקד את העין בפרטים כגון שלט, פנים, כלי נשק, תג שם, פציעה וכו'. Headroom – צילום אנשים: בצילום אנשים, במיוחד בראיון, יש להשאיר בין קצה הראש המצולם לבין הגבול העליון של הפרייים מרווח של 10%-20% מהפריים.

מדיום שוט (shot Medium): צילום של מחצית מהגוף, החל מקו המותניים. נותן מידע על הפרטים והדמויות. מאפשר לראות מה קורה בסיטואציה ומי מעורב בה.

Headroom – צילום אנשים: בצילום אנשים, במיוחד בראיון, יש להשאיר בין קצה הראש המצולם לבין הגבול העליון של הפרייים מרווח של 10%-20% מהפריים.

Speaking room: בצילום אדם מדבר, נשאיר מרווח בפריים לכיוון שאליו האדם פונה.

תנועות מצלמה

כל תנועות המצלמה צריכות להיות בצורה איטית וחלקה ככל האפשר.

זום-אין – מהכלל אל הפרט: תנועה של העדשה מצילום במצב W ( רחב / wide )
לצילום במצב T ( צר / tele ). כלומר, נקודת המבט על הסיטואציה משתנה ממבט
כללי למבט ממוקד.

זום-אאוט – מהפרט אל הכלל: תנועה של העדשה מצילום במצב T( צר / tele )
לצילום במצב W( רחב / wide).כלומר, נקודת המבט על הסיטואציה משתנה
ממבט ממוקד למבט כללי.

דגשים כללים לזום:
השתדלו לא לבצע זום-אין וזום-אאוט במהירות ובבת אחת.
כשמשתמשים במצב T( צר / tele )הצילום נהיה פחות יציב. אם אתן משתמשות
בזום, היעזרו בחצובה או בהנחת המצלמה על עצם יציב במידת האפשר (מעקה,
שולחן, כלי רכב וכו').

אם באפשרותכן להתקרב פיזית לסיטואציה, הדבר עדיף על צילום בזום,
במיוחד בלילה ובמצבים חשוכים. פשוט לכו עם המצלמה בצורה יציבה ככל
האפשר והתקרבו לסיטואציה.

Pan :
תנועת מצלמה מימין לשמאל או משמאל לימין על מנת לסקור את המרחב. השתמשו
בתנועה זו כשאתן רוצות לתת סקירה רוחבית של האירוע.
לדוגמה: צילום קהל, צילום חסימה של כביש, שורת מפגינות מחזיקות ידיים.

Tilt :
תנועת מצלמה מלמעלה למטה או מלמטה למעלה. השתמשו בתנועה זו על מנת
לתת סקירה אנכית של סיטואציה או של אובייקט.
לדוגמה: צילום של אנשים מביטים מגגות על ההפגנה ואז ירידה של המצלמה לצילום
ההפגנה עצמה.

חשוב: בתנועת Pan ובתנועת Tilt חשוב להקפיד על תנועה יציבה ואיטית!

זוויות צילום

חשוב לשים לב לזווית הצילום

צילום ממקום גבוה: נותן מבט-על על הסיטואציה ומאפשר בדרך כלל להבין את
המיקום, את כמות האנשים ואת ההתרחשות. צילום מלמעלה בדרך כלל מבודד את
הצלמת מהסיטואציה המתועדת, ועשוי ליצור אצל הצופה את התחושה של מבט
מבחוץ.

בצילום בסיטואציות סוערות, צילום מלמעלה בדרך כלל יאפשר לצלמת לתעד ללא
הפרעה ולזהות אירועים שונים במרחב, דבר שיכול להקל על תיעוד אפקטיבי.

צילום מגובה ההתרחשות: זהו צילום מתוך האירוע. נקודת המבט של הצלמת
זהה לזו של המשתתפות. צילום מגובה התרחשות נותן לצופה הרגשה שהיא חלק
מהסיטואציה, ומאפשר לצלמת ליצור אינטראקציות עם הקהל, לשאול שאלות ולתעד
מתוך ההפגנה או האירוע.

יש לקחת בחשבון שבחירה במיקום זה מעמידה את הצלמת באותם סיכונים שלהם
חשופות יתר המפגינות, ולא מאפשר מבט-על על ההתרחשות אלא רק מתוך
הסיטואציה עצמה.

צילום תוך כדי ריצה, הליכה או בריחה

לאילו דברים כדאי לשים לב כשמצלמות תוך כדי ריצה, הליכה או בריחה?

  • אם אפשר, כדאי להיעזר באדם נוסף שיכוון אתכן וישים לב אם יש מכשולים בדרככן.
  • שמרו על מרחק קבוע ככל האפשר ביניכן לבין המצולמות – זוזו בקצב של מי
    שאתן מתעדות.
  • גם כשאתן במצב של בריחה, נסו לחשוב לאיזה כיוון העדשה מופנית כדי לתפוס
    לפחות חלק מהסיטואציה.

צילום בסמארטפון

לאילו דברים כדאי לשים לב כשמצלמות בסמארטפון?

  • לפני היציאה לשטח, בדקו שהסוללה מלאה ושיש מקום בזיכרון. הסוללה ומקום
    האחסון בסמארטפון הרבה יותר מוגבלים מאשר במצלמת וידאו רגילה. לכן
    כדאי להביא מטען חיצוני, ובמכשירי אנדרואיד – לחבר כרטיס זיכרון ולהגדיר את
    המצלמה שתצלם על כרטיס הזיכרון.
  • השתמשו בצילום מסמארטפון כאשר אתן רוצות לא להתבלט כצלמות. לפעמים
    מצלמה רגילה מושכת יותר תשומת לב או התנגדות לצילום, בעוד שצילום
    בטלפון סלולארי נטמע יותר במרחב.
  • הקפידו תמיד לצלם צילום רוחבי. צילום לגובה מקשה על העריכה ולא מאפשר
    תיעוד רחב של הסיטואציה. החזיקו את הטלפון בשתי הידיים על מנת לשמור
    אותו כמה שיותר יציב.
  • בטלפון סלולארי הזום הוא דיגיטלי, כך ששימוש בו מוריד משמעותית את איכות הצילום. אין להשתמש בזום של הסמארטפון אלא בלית ברירה, כשאי אפשר להתקרב פיזית לסיטואציה וזוהי הדרך היחידה לתעד אותה. תמיד עדיף להתקרב למה שאתן רוצות לצלם.
  • בצילום במצב של פלאש, האור פוגע בעצם הכי קרוב וחוזר למצלמה.
  • שימו לב לדברים בהירים שמחזירים הרבה אור. הפלאש אפקטיבי למרחק של מטר עד מטר וחצי, וכך גם תאורת הסמארטפון. הפלאש או הפנס יאירו את האלמנטים הקרובים למצלמה, בעוד הרקע יהיה חשוך. גם איכות הסאונד בסמארטפון נמוכה בהרבה מזו שתתקבל מצילום במצלמת וידאו. לכן, אם חשוב לכן להקליט את הסאונד או את הדברים הנאמרים, התקרבו לסיטואציה. היו מודעות לרעשי רקע.
  • כמו בצילום במצלמת וידאו, אל תבצעו תנועות מהירות עם הסמארטפון, וצלמו לפחות 10 שניות בכל קטע